Mieheni hankki minulle kameraan sellaisen jalustan, jota olen pitkään halunnut, mutta en ole jaksanut metsästää. Kolmijalka minulla on ennestään, mutta sen virittäminen ja raahaaminen on aina vähän hankalaa, ja siksi sitä tulee käytettyä lähinnä sisäkuvissa tai itselaukausinta käytettäessä. Lisäksi minulla on sellainen pienen pieni kolmijalka, jonka jalat ovat vain 15 senttiä pitkät, se on kätevä pitää aina mukana ja se on helppo ja nopea virittää tarvittaessa pöydälle, hyllylle, kaapin tai kiven päälle, mihin milloinkin.

Tämä uusi vekotin (niitähän ei voi koskaan olla liikaa..) on yksijalkainen jalusta. Siinä on teleskooppijalka, ja lyhimmillään se on noin puolimetrinen. Eri kätevä vehje. Sen yläpäässä on kahva ja lenkki niinkuin vaikkapa kävely- tai suksisauvassa, ja sen päässä on aika helppo pitää kameraa koko ajan kiinni. Erityisen innostunut olen kokeilemaan yläkuvia, eli jalka pisimmilleen, itselaukausin peliin ja sitten nostetaan kamera jalustan varassa ylös, minun pituudellani jatkettuna siis noin kolmeen metriin; kääntyvän näytön avulla myös näkee mitä kuvaa.

Noita vehkeitä näkee aina silloin tällöin ammattikuvaajilla, se on hyvä lisä silloin kun oman käden vakaus ei riitä, mutta varsinaiselle tripodille ei ole tarvetta tai aikaa/tilaa käyttää. Usein valokuvaajat (ainakin minua pidemmät ihmiset) käyttävät tuota pitämällä sen lyhyenä ja tukemalla jalustan alapään vatsaansa, minä olen sen verran lyhyt, että paras tapa on nostaa jalka johonkin kiven, rappusen tai jakkaran päälle ja tukea reiteen. Ja ainahan jos tilanne ei ole nopea voi jalan pidentää ja tukea maahan.

Yllättävän vaikea tuollainen on löytää.. Mies ravasi monta kamera- ja valokuvausliikettä läpi ja aina tarjottiin ei oota. Ei kuulemma kannata pitää kun sitä kysytään niin vähän. Gigantista se muistaakseni sitten löytyi, ei olisi kyllä tullut mieleen sieltä aloittaa etsimistä, jotenkin noin vähän tunnettua laitetta tuntui loogisemmalta etsiä ensin erikoisliikkeistä.

Nyt sitten pitäisi löytää aikaa lähteä kunnolla kuvaamaan ja testaamaan vehjettä, sekä kameraa että jalustaa. Ehtisiköhän sitä viikonloppuna vetää saappaat tai vaelluskengät jalkaan, hatun päähän ja lähteä koluamaan näin alkuun vaikka lähimetsiä ja merenrantaa.. tuulettuisi pääkin siinä samalla.